You are currently browsing the category archive for the ‘sukan’ category.

Salam Kamunting,

Tahniah bola!

Huh, ingatkan Kelantan dah jadi juara, namun payah juga Manchester City nak lawan MU nih, walau besar sakan duit habis beli pemain besar – besar macam Ronaldo dan Indra Putra Mahyudin..

Tahniah untuk pasukan bola sepak Kelantan kerana berjaya ke saingan final Piala FA walaupun kalah kepada pasukan yang sememangnya lebih handal, Selangor. Tahniah juga untuk pasukan bolasepak Selangor yang menjuarai piala  FA buat ke sekian kalinya.

Pecah suara saya menjerit bila Kelantan berjaya memecah kebuntuan. Suasana di ‘stadium Purnama’, bawah bangunan PAS Pengkalan Chepa yang dipasang ‘big screen’ itu gegak gempita dengan telatah anak – anak muda yang turut sama ‘bercokoh arah’ menyaksikan perlawanan akhir bola sepak negara yang disertai Kelantan buat pertama kalinya selepas puluhan tahun. Tapi apa boleh buat, budak Amri Yahya itu betul – betul buat aku marah!

Nampaknya kenalah saya belanja Ustaz Sallehin Mukhyi dan DPP Selangor kali ni. Ustaz Norazli Musa Taliban yang memimpin pasukan bola sepak Perak dah lama tabik kat saya. Memang dah kena belanja saya makan ‘mee banjir udang’ kat Kuala Sepetang. Sehari dua ni nampaknya saya ‘allergic’ dengan mi celup!

Bola. Bola. Bola. Anak bongsu saya, Nik Ahmad Saif Mudzaffar yang tengah menunggu kelahiran adiknya yang baru dan bakal menceriakan hidup kami ( insya Allah ), kalimah pertama yang paling petah disebutnya adalah ‘bula’. Sampaikan datuknya ( tok guru ) bila melihatnya, segera akan bertanya dalam pelat keanakan, “Mana bola?” Maka segeralah dia mengulang – ngulang kalimah itu. Semuanya gara – gara dia sering melihat saya menonton bola di tv!  

Bola adalah sukan terbaik untuk menyatukan ramai. Pertama, ia melibatkan ramai pemain. Maka ramailah jaguh yang diminati. Kedua, ia menggabungkan skil individu dan berpasukan. Maka ia cukup seronok ditonton. Ketiga, ia menarik ramai peminat. Masuk stadium, hilanglah hal – hal berserabut di luar, walau untuk sementara. Keempat, kelima, keenam anda yang minat bola ulaslah sendiri. Yang tak minat, jangan masuk campur..

Masa kecil, ada empat yang saya gila. Cerita hantu, cerita Hindustan, gusti dan bola. AlhamduliLlah, bila saya belajar di India, Allah menghilangkan kebodohan saya itu bila melihat sendiri kehidupan rakyatnya di India. Saya langsung dah tak nak tengok lagi bila balik belajar.

Cerita hantu pula, saya dah tak takut hantu lagi dah macam zaman budak – budak dulu. Bila dah berani, hantu pula jadi tak berani nak berlakon lagi. Gusti pun dah ghaib dari ingatan saya..

Adapun bola, minatnya masih tak hilang. Saya ada masa, saya riadhah main bola walaupun saya taklah macam Micheal Owen. EPL kegemaran saya. Saya sedari kecil minat Liverpool. Ramailah musuh saya sebab ramai yang minat MUsuh! Satu lagi adalah Newcastle United. Masalahnya, satu di dua teratas, satu lagi di dua terbawah. Atas bawah saya rimas ni..

Apa pun, tahniah Dato Sri Anuar Musa kerana kejayaannya memimpin pasukan bola sepak Kelantan. Ini baru betul..  Biarkan anak – anak muda Kelantan terus membangun bersama Islam.

Advertisements

email saya

nikabduh@pas.org.my

taqwim hijri

September 2017
I S R K J S A
« Jun    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Top Clicks

  • Tiada
nuffnang_bid = "c431ebbac3805eca201f54b84f1026e1";

pengunjung semasa