You are currently browsing the category archive for the ‘muzakarah’ category.

Salam Kamunting,

“Hidangkanku secangkir kopi panas.” Begitu isteri saya memahami bahasa hati saya apakala saya memintanya secawan kopi. Ia mesti panas sepanasya.

Bila ia dihidangkan sempurna di atas meja tempat saya membaca, atau menulis, atau mungkin nanti saat saya menonton pasukan premier leaugue saya, Newcastle United menentang Manchester United Ogos ini, jemari saya akan menyentuh perlahan cawan itu dan merasai keperitan panasnya. Jika panas, ia segera menyelinap ke dalam diri menerpa selera di lubuk dalam lalu membukanya. Sebelum lidah bertarung mengurai kepanasan air kopi itu, diri saya telah pun menikmatinya dengan rasa segar membangkit selera.

Jika tidak, saya akan memanggil isteri saya kembali. Bila dia berpusing balik, saya mencebik dan menyengetkan kepala saya. Dia mengetap bibir dan mendengus kemarahan, kadang – kadang melepaskan senjata perempuannya, membebel – bebel entah apa. Ah, saya menikmati telatah seorang isteri yang solehah. Marah itu bukan benci. Marah itu tanda sayang. Marah reda beriring keredhaan. Redha datang bila faham. Isteri saya cukup memahami saya.

Kopi tak panas itu jadi habuannya. Kebetulan ratu permaisuri saya ni suka minum kopi suam. Marah pun reda dan saya menikmati tegukan akhir kopi panas sepanasnya itu pada suhunya yang sudah suam atau langsung dah sejuk.

Aku harap Newcastle aku tak kalah pada Manchester pada perlawanan pembukaan nanti. Aku minat Owen budak baik itu. Sumbat Owen, jangan tak sumbat.

Tetapi sesetengah manusia tak memahami saya.

Bila saya kemukakan nas dan sirah serta praktikal gerakan Islam menghadamkan politik damai dalam perjuangan menuju keredhaanNya, teman yang menghujah saya itu membalas, yalah, nas itu satu hal. Tapi UMNO ni bla bla bla. Taring kemarahan saya segera menyeringai. Kalau tidak kerana saya cepat memacak tanda bodoh jahil di atas kepalanya, pasti saya ketuk kepalanya dengan cawan kopi panas di depan saya lalu berkata, ” Bodoh lebih baik daripada degil. Kamu ni degil.” Kawan saya ini hanya jahil.

Bolehkah anda menghujah nas dengan perkiraan dan jenis strategi bebal otak anda? Saya bacakan nas dan menghurainya, anda pun berkata, “Yang Allah kata tu ye lah. Tapi bla bla bala..”  Apa kita diajar beradab begitu di depan Allah? Lihat al Hujurat:1-2.

Hujah nas mesti didepani nas juga. Samada anda datangkan nas lain atau anda mentafsir nas yang sama dalam kerangka ilmu tafsir dan takwil yang dibenarkan. Anda tak boleh menolaknya dengan hujah bengal bingal otak anda. Salah, lemah dan tak beradab namanya di sisi agama.     

Jangan jadi sesat seperti segolongan manusia yang melayan ayat al Quran yang memuji kebesaran para sahabat ar Rasul sallaLlhu alaihi wasallam dengan tafsiran dan takwilan sesat demi semata – mata nak menegakkan bahawa kebenaran dan kebesaran hanya milik Ali karramaLlahu wajhahu dan ahlil Bait sahaja, bukan untuk seluruh para sahabat.

Allah menyuruh kita berdamai bila musuh miring untuk berdamai. Abaikan dulu soal tipu daya. Allah bersama kita menolong kita. Jika Pak Lah nak tipu, tipulah. Allah takkan bersama Pak Lah pun. Apa takut? Bila Pak Lah tipu, Allah tipu Pak Lah. Tipah tertipu, Pak Lah lagi tertipu.

Berdamai! Kamu takut? Allah bersama. Dia tunjukkan jalan untuk mengelak daripada ditipu atau, jika Dia benarkan tipu daya berlaku, Dia sendiri ambil risiko tipu daripada kita. Bila dia ambil, sekali lipat Allah pukul balik musuh yang menipu.

Allah tidak membebankan kita dengan risiko rugi ditipu. Allah bebankan kita dengan keberanian untuk berdamai.

Ingat, berani untuk berdamai!

Sesetengah anda takut untuk berdamai. Allah telah menjawabnya. Anda mesti berani untuk berdamai. Allah mahu dan sukakan perdamaian.

Muzakarah itu damai. Muqabalah itu damai. Ia berbeza pada bezanya dan ia sama pada samanya.

Anda melihat balah dua ulama pada sisi pandang balah PAS-UMNO. Ah, langit dan bumi antara keduanya. Mereka menjunjung al Quran sedang yang satu lagi, satunya menjunjung, satu lagi memijak! Samakah?

Sekarang, ayahanda telah kata, tiada beza antara kami. Pertemuan dibenarkan.. Ya, mereka orang politik. Takkan nak bincang matematik. Mereka bincang politik. Politik itu kehidupan. Politik itu dunia dan akhirat.

Sesetengah anda merancang untuk berhimpun di pejabat agung menyatakan sokongan pada tok guru. Apa, kamu ingat menyayangi tok guru adalah dengan membenci tok guru yang lain. Kamu ingat menyayangi Ali adalah dengan membenci Umar. Bodoh..

Perang berjalan, manakala damai, berikan jalan untuknya.

Isteriku, hidangkanku secangkir kopi panas. Aku mahu terus berperang. Damai itu hanya rehat mengesat hanyir darah yang mengalir..

Salam Kamunting,

Ramai datang bertanya saya mengenai rundingan PAS-UMNO. Saya jadi laku untuk disoal sebab saya sendiri telah menulis di laman ini mengenainya. Saya menyokong, sedang yang bertanya itu pelbagai. Ada yang datang bertanya sambil membawa kalungan tahniah, ada yang membawa selambak kekeliruan dan yang betul – betul berang dan marah, belum datang lagi walaupun ada yang memang betul – betul berang dan marah dengan tulisan saya.

Bila saya jawab, harapan saya ia menenangkan mereka. Itulah harapan daripada sebuah jawaban. Tapi, siapalah saya untuk menenangkan semua, sedang persoalannya adalah besar. Ia isu terbaru politik semasa walaupun ia bukanlah baru dalam politik Malaysia, apatah politik Islam.

Saya rasa elok untuk dikongsi beberapa persoalan dan jawaban yang merungkai.

1) Bila Islam akan berdaulat di Malaysia dan bagaimana?

Jawaban saya: Bila itu janji Allah. Bila Allah berjanji maka janjiNya adalah benar dan dekat. Dunia ini terlalu dekat dan akhirat itu tidak jauh. Cukuplah bagi seorang mukmin itu sebuah keyakinan yang terpaku di hatinya. Keyakinanlah asas segala pergerakan dan natijahnya.

Bagaimana? Ia berlaku dengan sunnah Allah dan jadualNya. Islam itu milikNya dan kita hanya menikmati perjalanannya. Apabila Allah menghendaki, dijadikan hambaNya yang beriman itu tersedia dengan kekuatan yang cukup, kualiti dan kuantiti, lalu tercetuslah kemenangan yang di nanti.

Kualiti itu mendahului. Ia bermaksud taqwa, ikhlas dan menjadikan ar Rasul sebagai ikutan ( mutaba’at ul Rasul ). Kemudiannya adalah kuantiti. Dihijrahkan ar Rasul sallaLlahu alaihi wasallam demi menyempurnakan tuntutan bilangan yang diperlukan untuk sebuah kemenangan Islam. Dulu satu mampu menewaskan sepuluh. Adapun untuk ummat Nabi akhir zaman, ia memerlukan satu jumlah yang lebih baik ( Rujuk al Anfal:64-65 ).

Bagaimana di Malaysia? Ia sama. Sunnah Allah berjalan. Dalam bicara konteks demokrasi pilihan raya hari ini, Islam akan berdaulat dengan penyempurnaan tuntutan sunnahNya jua.

Kita perlukan undi kualiti. Setiap kita ada satu undi. Tetapi undi seorang ‘Carburator Dung’ untuk PAS tak sama dengan undi seorang tuan guru. Undi tuan guru mengaut ribuan undi pengikutnya. Itulah undi kualiti. Jikalah kita pemilik undi kualiti..

Maka tiadalah jalan untuk perjuangan ini tanpa kehadiran para ulama yang bertaqwa.

Kemudian, kita perlukan undi umat Islam yang ramai. Islam didaulatkan oleh umatnya jua. Tiada dalam sunnah Allah golongan bukan Islam menjadi pendukung kemenangan sebelum umat Islam sendiri. Mereka sekadar membantu. Sesetengah mereka yang dibuka pintu hatinya oleh Allah. Allah memegang hati setiap manusia.

Bangsa Melayulah yang akan memenangkan Islam di Malaysia jika ianya hari ini. Melayu adalah kekuatan Islam. Yang akan memenangkan Islam di Malaysia adalah Melayu PAS, Melayu UMNO dan semua Melayu. Kemudiannya adalah undi muslim bukan Melayu. Undi mereka mungkin lebih berkualiti tetapi bukan pada kuantitinya.

Kemudiannya pula adalah undi bukan Islam. Beberapa individu bukan Islam ( musyrikin ) membantu RasuluLlah sallaLlahu alaihi wasallam di dalam perjuangan baginda. Di dalam negara kita, akan ada sekelompok bukan Islam yang terpesona dengan Islam dan kecewa dengan sistem lain yang akan membantu Islam. Ramaikah? Mungkin, tetapi ia tak mungkin diimpikan daripada mereka melebihi harapan kepada umat Melayu Islam sendiri.

Gobala mungkin ya, tetapi belum lagi Tian Chua, apatah Xavier Fernandes.

Di Kelantan, Islam tidak menang kecuali sesudah Melayu UMNO dan Melayu atas pagar beralih kepada PAS. Samada mereka mendaftar sebagai ahli PAS atau Allah memaut hati mereka untuk mengundi PAS. Jadilah PAS menang dalam demokrasi berpilihan raya.

Justeru, kemenangan Islam adalah melalui gerakan Islam yang dipimpin ulama ( kualiti ) dengan sokongan bangsa Melayu seramainya.

Jika anda memahami ini, maka anda akan faham mengapa orang UMNO begitu bernilai untuk PAS demi kemenangan Islam.

Jika anda memahami ini, maka anda akan faham bagaimana mendekati UMNO adalah tuntutan yang tidak akan berubah dan pudar.

Jika anda memahami ini, anda akan faham betapa berusaha memecahkan tembok keras UMNO yang memagari dan menutup orangnya daripada didekati adalah tuntutan sepanjang masa.

Jika anda sudah faham, fahamilah bahawa berunding dengan UMNO yang telah membuka pintu itu adalah peluang keemasan untuk memperkenalkan Islam kepada ahli UMNO yang telah lama dikongkong  pemikiran mereka.

Saya mengupas dalam konteks kita di dalam sistem demokrasi hari ini. Allah lebih tahu bila dan bagaimana sebenarnya. 1% adalah usaha, 99% adalah tawakkal. Sekelumit kecil daripada kita. Itupun kerana Allah inginkan untuk kebaikan kita. Seagungnya adalah penyerahan segala daya dan upaya kepada Allah jua. Itulah akidah kita para pejuang.

2) Tidakkah UMNO itu ditakuti kejahatan mereka dan disempadani tipu daya dan makar mereka? Apa lagi yang diharapkan daripada mereka selepas mereka sendiri menetang Islam mendahului DAP sendiri?

Jawaban saya: Ya, sejarah kejahatan UMNO siapa boleh mengubahnya? Tipu daya adalah sebahagian kejahatan. Tetapi, adakah penyelesaiannya adalah dengan hanya menjauhinya? Sedang anda memerlukan orang UMNO untuk didekati. Memanggil dari jauh tidak sama dengan memanggil dari dekat. Dari dekat anda mudah didengari dan mudah dikenali.

Adakah kita ini buruk sehingga dijauhi sesudah dikenali atau kita pasti didampingi sesudah dikenali kebaikan kita?

Kemudian, adakah kita sudah begitu lemah untuk berhadapan tipu daya mereka? Mengaku kalah sentiasa selepas perit ditipu berkali – kali. Adakah kita lemah atau bilakah pula kita akan gagah? Tidakkah kita sendiri yang berkata dan berbangga bahawa kitalah lebih kuat hari ini?

UMNO jahat kerana mereka berkuasa. DAP sudah pun tunjuk belang sebelum mereka berkuasa. Mereka tidak pernah menerima sistem Islam. Hanya wujud beberapa individu yang tampak bersedia menerima. Apa beza dengan UMNO? Anda yakin mereka lebih baik? Yakin? Atau itu hanya satu telahan daripada jutaan. Anda kata UMNO sudah terbukti. Saya kata, DAP sudah terbukti. Adakah anda menunggu bukti sesudah mereka berkuasa?

Kemudian, sudahkah anda membaca dan memahami ayat ini ( al Anfal:61-62 ) sejelasnya sebelum anda bermati – matian bertempik – tempik menolak rundingan dan menganggap bodoh terhadap penerima rundingan ( sebagaimana ucapan seorang pemimpin di PUTIK ) ?

Mari saya tuliskan maksudnya: “Dan jika sekiranya mereka ( musuh ) condong untuk berdamai, maka condonglah kamu kepadanya ( terimalah perdamaian ) dan bertawakkallah kepada Allah. sesungguhnya Dialah tuhan yang maha mendengar dan maha menegtahui. Dan jika mereka mahu menipu dayamu, maka cukuplah Allah untukmu ( sebagai pelindung ). Dialah tuhan yang memperkukuhkan engkau dengan pertolonganNya dan dengan orang – orang yang beriman.”

Lebih cemerlang jika anda memahami bagaimana ayat ini menyusul selepas ayat ke 60 dan disusuli ayat 63. Di situ ada keindahan sungguh. Belajar berilmu dan jangan asyik membodohkan orang. Nanti kamu diperbodohkan.

Ayat di atas mudah difahami maksudnya. Tetapi anda akan lebih jelas jika menelaah tafsirnya. Cari dan baca sendirilah. Saya malas nak tulis panjang – panjang.

Kemudian pula, sudahkah anda meneliti dan fana dengan fiqh perjanjian Hudaibiyah di antara ar Rasul dan kaumnya yang musyrikin di Makkah? Jelaskah di kotak faham anda bagaimana demi perdamaian dan keluhuran, ar Rasul memilih penangguhan 10 tahun ( atas kertas perjanjian ) memasuki Kota Makkah dengan kemenangan daripada memilih kemungkinan kemenangan keesokannya melalui serangan dan libasan pedangnya yang perkasa ke atas kota pembukaan itu?

Cerita panjang Hudaibiyah bacalah sendiri. Ada masa saya akan ulas, insya Allah. Sekarang saya malas.

Kita hanya tahu politik perang dengan UMNO. RasuluLlah tahu berperang dan tahu berdamai dengan UMNO Makkah. Baginda mengajar kita politik.

Adakah anda tak nak belajar politik damai sesudah anda mahir politik perang? Nak tak nak? Hah..?

Atau, jika anda mahu menjenguk ke Palestin hari ini, maka di sana ada pelajaran.

Israel itu zalim dan terzalim. Ia membunuh dan membakar. Antara senjatanya, perjanjian damai. PLO seribu kali terperangkap dalam perdamaian. Kemudian datang HAMAS yang lebih baik sebagai pengganti demi perjuangan yang lebih suci.

Adakah HAMAS berkata, NO for peace with Israel?  Tidakkan? HAMAS terlibat dengan pertemuan, rundingan dan gencatan senjata dengan Yahudi itu. Bezanya, HAMAS lebih sedia dan lebih cemerlang berbanding PLO dan Fatah sebelumnya. HAMAS pun ditipu, tetapi Israel mengaku HAMAS semakin kuat.

Begitu politik damai!

PAS dan HAMAS, pada perjanjian Hudaibiyah itu adalah ikutan yang baik buat semua pejuang Islam.

Saya tidak akan kata PAS pasti bertambah kuat selepas berdamai dengan UMNO. Saya hanya akan kata, PAS mungkin akan bertambah kuat. Pandai – pandailah pemimpin kita bawa diri. Struktur parti PAS gagah untuk membuat keputusan. Saya yakini.

UMNO tidak akan rugi jika PAS kuat. UMNO hanya rugi jika mereka semakin jauh daripada Islam. PAS untuk semua. PAS untuk UMNO dan PAS untuk bukan Islam juga.

3) Bagaimana dengan PKR? Tidakkah kita diangap pengkhianat? Kita pengkhianat rakyat?

Saya yakin PKR tidak akan dipinggirkan. Salah besar jika PAS meminggirkan PKR. Tetapi salah lebih besar jika PKR meminggirkan Islam. Jika PKR meminggirkan kepentingan Islam, PKRlah yang mengkhianati PAS.

Saya hanya tahu bahawa PAS berkerja sama dengan PKR sesudah wujud persefahaman bahawa PKR, jika diberi kuasa bersama, mereka akan memberi ruang lebih selesa untuk Islam dan menyekat usaha – usaha membantutkan laluan kepada Islam. Itulah yang saya tahu dan itulah yang anda kena tahu kerana itulah siasah syar’ieyah pada segala maksudnya ( maqasid ).

Selepas pilihan raya yang menyaksikan segenggam kuasa telah diberi dan PKR diberi mandat untuk terus memburu kuasa, PAS menuntut satu penegasan semula atas jaminan sebelumnya.

Apakah jaminan untuk Islam yang lebih baik jika bersama PKR? UMNO sudah datang dengan tawaran baru yang tidak pernah dicadangkannya sebelum ini. UMNO datang begitu sebab mereka lemah dan mereka mengaku kita kuat hari ini. Saya yakin tawaran UMNO menggiurkan. Di dalamnya ada madu. Di dalamnya ada racun juga.

PAS perlu mengukur pada pengukur Allah. PAS hanya setia pada satu iaitu Islam. Selagi Islam, PAS tidak akan khianat pada rakyat. Ini, kecualilah rakyat lari daripada Islam. Maka jangan kata PAS khianat. Yang khianat ialah rakyat.

Politik tiada hukum selain siasah syar’ieyah. Siasah syar’ieyah bergerak bagai air yang mengalir. Di mana Islam dijunjung, di situlah ia bertakhta.

Jangan hidup dalam teka teki kehidupan. Teka teki membingungkan. Hiduplah pada yang pasti. Tiada yang pasti selain Islam. 

4) Adakah PAS akan bergabung dengan BN?

Dua yang saya tahu dan dua yang saya tak tahu.

Yang saya tahu ialah pertemuan telah berlaku. Mungkinkah akan wujud persefahaman, saya tak tahu.

Yang saya tahu ialah tiada pernah wujud usaha bergabung dengan BN. Ia jauh sekali dari tuntutan siasah syar’iyah hari ini. Mungkinkah ia berlaku, saya tak tahu.

Saya harapkan persefahaman berlaku demi Islam. Saya tak harapkan penggabungan berlaku. Saya tak nampak baiknya berbanding hodohnya.

5) Tidakkah ahli PAS akan marah jika perdamaian PAS – UMNO berlaku? Bagaimana jika rakyat marah, apatah bukan Islam? 

Adakah anda boleh bayangkan ahli PAS akan marah pada pemimpinnya? PAS bergerak dalam kerangka sebuah gerakan Islam. Ia hidup dengan kekuatan sendiri yang tiada dalam parti politik lain. Dengan jaminan seorang ketua dan syura yang ditaati, adalah sukar dibayangkan ahli bangkit melawan.

Marah itu mungkin berlaku. Marah itu tanda sayang. Marah itu akan reda bila datang keredhaan.

Ya, rakyat mungkin marah sesetengahnya. Tapi ia akan diganti dengan yang lain. Rakyat adalah sokongan yang ditagih, tetapi dalam politik ia seperti angin. Ia datang dan ia berlalu. Yang tetap hanyalah daripada yang memahami perjuangan.

Begitulah bukan Islam. Dalam sejarah politik Malaysia, PAS bukan pengkhianat bangsa dan negara, apatah agama.

Salam Kamunting,

Sempena kedatangan bulan Rajab yang mulia, saya terjemahkan satu artikel khas oleh asy Syeikh al Qaradhawi berkaitannya. Semoga manfaatnya besar kepada para pembaca blog ini. Saya juga dengan penuh rendah diri memberikan sedikit komentar untuk lebih menjelaskan. Seperti yang saya sebutkan sebelum ini, blog saya bukanlah blog fiqh Islami. Sekadar melayan rasa perlu. Untuk permasalahan fiqh, rujuklah ke laman yang lebih pakar dan khusus.

Adakah Rajab bulan Allah?

Benarkah bulan Rajab adalah bulan Allah sebagaimana didendangkan di dalam ceramah dan khutbah Jumaat oleh sesetengah pendakwah bahawa ianya dinukilkan daripada hadis nabawy yang berbunyi, ” Rajab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadhan bulan umatku.”? Apakah hukum meriwayatkan dan menyebarkan hadis yang tidak benar daripada ar Rasul sallaLlahu alaihi wasallam?

Asy Syeikh Dr Yusuf al Qaradhawi menjawab:

Tiada satu pun nas berkenaan bulan Rajab kecuali yang menjelaskan kemuliaannya sebagai salah satu daripada 4 bulan yang haram ( al asyhur ul hurum ) sebagaimana di dalam Al Quran ( at Taubah: 36 ) iaitu Rajab, Zulqaedah, Zulhijjah dan Muharram. Bulan – bulan haram adalah penuh kelebihan.

Tiada satu pun Tihadis yang sahih warid daripada RasuluLlah sallaLlahu alaihi wasallam yang menyatakan kelebihan bulan Rajab secara khusus kecuali satu hadis yang hasan: Bahawa RasuluLlah sallaLlahu alaihi wasallam paling banyak berpuasa di bulan Syaaban. Lalu baginda ditanya mengenainya. Baginda menjawab, ” Ia ( Syaaban )adalah bulan di antara Rajab dan Ramadhan yang dilalaikan oleh manusia ( kelebihannya ).”

Maka, difahami daripada sabda itu bahawa bulan Rajab mengandungi kelebihan yang telah jelas diingati berbanding Syaaban.

Adapun hadis, ” Rajab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadhan bulan ummatku.”, maka ia  adalah satu hadis yang munkar ( tak dikenali )dan dhoif jiddan ( terlalu lemah ), bahkan kebanyakan ulama hadis menyifatkannya sebagai sebuah hadis maudhu’ ( palsu ).

Tiada harganya daripada sudut ilmiah mahupun ugama.

Demikianlah segala hadis yang diriwayatkan berkaitan bulan Rajab bahawa sesiapa yang solat sekian maka untuknya sekian dan siapa beristighfar ( di bulan Rajab ) sekali maka untuknya sekian, maka itu semua adalah melampau – lampau dan pembohongan ke atas ar Rasul.

Antara tanda nyatanya pendustaan dalam hadis – hadis tersebut ialah wujudnya perihal kelebihan atau ancaman azab yang melampaui batas. Para ulama berkata, sesungguhnya janji manis dengan pahala yang besar atas amalan baik yang kecil dan janji buruk dengan azab yang pedih atas amalan dosa yang kecil adalah antara tanda bahawa ianya adalah hadis yang dusta dan palsu.

Ini sebagaimana dendangan periwayatan palsu bahawa baginda bersabda, “Sesuap yang dimasukkan ke dalam perut orang yang lapar adalah lebih baik daripada membina seribu buah masjid.”

Hadis – hadis yang diriwayatkan mengenai kelebihan bulan Rajab adalah daripada kategori ini. Adalah menjadi kewajiban ulama untuk menyedari kepalsuan hadis – hadis sebegini dan mengingatkan manusia daripadanya.

Telah warid ( datang ) daripada baginda, ” Barang siapa yang meriwayatkan satu hadis yang dia tahu kebohongannya, maka dia termasuk daripada kalangan yang berbohong juga.”

Tetapi biasanya seseorang itu tidak tahu bahawa dia sedang meriwayatkan hadis yang palsu. Justeru adalah menjadi kewajibannya untuk tahu dan mengambil hadis – hadis daripada sumbernya yang betul.

Di sana terdapat kitab – kitab hadis yang muktamad ( dipegang ) dan terdapat kitab – kitab yang khusus menyatakan mengenai hadis – hadis yang lemah dan palsu seperti‘al Maqasid al Hasanah’ oleh as Sakhawi, ‘Tamyiz al Thayyib min al Khabith lima yaduru ‘ala alsinati an nas min al hadith’ oleh Ibn ad Diba’, ‘Kasyf al khafa wa al ilbas..’ oleh al ‘Ajluni dan banyak lagi yang sayugia diketahui oleh para khatib dan penceramah ugama.

Mereka mesti menekuninya sehingga tidak lagi meriwayatkan kecuali hadis – hadis yang dipercayai kesahihannya. Hadis – hadis palsu ini sebenarnya adalah antara penyakit yang meracuni thaqafah Islamiah kita umat Islam. Ia tersebar melalui lidah para penceramah, buku – buku dan cakapan awam sedangkan ia adalah dusta dan anasir perosak dalam agama kita. 

Adalah sayugia kita menyucikan dan menjernihkan thaqafah Islamiah kita daripda hadis – hadis jenis ini.

Terjemahan dari laman http://www.qaradawi.net

 

Komentar: 

Telah datang bulan Rajab yang mulia. Menggandakan ibadah di bulan ini adalah digalakkan. Kelebihannya adalah kerana ia termasuk daripada 4 bulan yang haram ( dimuliakan Allah ) sebagaimana disebut di dalam Al Quran. Ia mulia sejak terciptanya langit dan bumi lagi.

Ibadah puasa di bulan ini adalah digalakkan. Ia menjadi muqaddimah kepada sambutan kedatangan Ramadhan al Mubarak. Ia menjadikan kita lebih bersedia untuk menyambut juadah pahala dan rahmat pengampuan  tuhan yang lebih besar di bulan tersebut.

Berpuasalah pada hari – hari terpilih seperti Isnin dan khamis dan teruskan sehingga Ramadhan. Tambahkan bacaan Al Quran dan ibadah – ibadah lain. Insya Allah, keselesaan akan lebih terasa di bulan Ramadhan nanti.

Di negara kita, penyebaran hadis – hadis yang palsu dan dusta masih banyak berlaku termasuk hadis – hadis berkaitan kelebihan Rajab. Ia mungkin tanpa disedari disebabkan kejahilan dan kurangnya pendedahan pengajian ilmu hadis di kalangan penceramah ugama. Apapun, ia tetap satu kesalahan besar jika dipandang ringan. Asy Syeikh al Qaradhawi memberi peringatan yang jelas akan bahaya ini dan mencadangkan penyelesaiannya. Justeru setiap kita mesti ambil cakna terutama para ilmuan ugama.

Ayuh, bersegeralah melakukan ketaatan dan kebajikan di bulan mulia ini. Hayatilah juga peristiwa al isra’ wa al mi’raj.

Baca juga: Hukum bertepuk tangan

Salam Kamunting,

Saya suka sesuatu yang jelas. Jelas adalah jalan dakwah kepada Allah. Berlapik – lapik sampai orang jadi tak faham, keliru dan rasa tertipu pula bukan jenis dakwah yang bil hikmah namanya. Dalam Al Quran, Allah namakannya ‘ala bashirah  ( dengan keinsafan bahawa firmanNya tak dibenar dieja dengan rumi ) yang membawa maksud jelas. Di atas kejelasan yang nyata. Begitulah dakwah paling berhikmah.

Bila saya menulis, tiba – tiba ada yang tak faham, saya pun jadi keliru. Aku tak jelas ke atau pembaca tak jelas. Bila saya baca balik apa yang saya tulis, sah saya jelas dan memang sesetengah pembaca tak jelas. Bukan kerana mereka juga, tapi kerana saya memang menulis dalam menggigil. Hati saya menggigil, bukan tubuh saya. Menggigil kerana takut tak hormat pimpinan. Akhirnya saya menulis penuh hati – hati. Akhirnya tak pelik ada yang kurang faham dan tak jelas.

Berhikmah memang susah. Cuma kebanyakan kita perasan berhikmah dan suka kritik itu ini sebagai tak berhikmah. Belum pun menyatakan hikmahnya, caranya mengkritik pun dah tak berhikmah. Allah berfirman, ” Barang siapa dikurniai HIKMAH, maka sesungguhnya dia telah dikurniai kebaikan yang banyak.”

Jadi, perhati dulu sebelum kritik. Memerhati itu hikmah.

Anda tak boleh baca maksud saya? Ah, tiba – tiba tuan presiden boleh baca maksud saya.

Oh, tidak. Saya telah membaca maksud tuan presiden. Tahniah tuan presiden! Maksud presiden adalah maksud saya. Jika anda tak faham dan keliru apa yang saya tulis, fahami sahaja komentar tuan presiden. Apa yang Tok Guru Hj hadi sebut dalam temuramahnya dengan wartawan Harakah, itulah yang menerangkan apa yang saya maksudkan dalam tulisan saya, ‘ apa alternatif PAS? ‘. 

Indahnya jelas. Jelas adalah hikmah. Jelas menyapu dan mencuci kekaburan dan sarap sampah.

Tulisan saya bermaksud buka dan jangan tutup. Buka semua yang boleh dibuka dan jangan tutup tanpa sebab.

Tapi bila saya kata perbincangan dengan UMNO hendaklah dibuka, sesetengah anda memahami lewat komentar anda bahawa saya menyeru ditutup perbincangan dengan PR. Laa, buat apa buka bilah pintu kiri dengan menutup bilah pintu kanan? Cerahnya jadi samalah. Saya mahu yang lebih cerah. Buka dua – dua. Udara jadi lebih segar untuk PAS. Tidakkah kata – kata Dato presiden begitu menyegarkan? Macam menghirup udara bersih nyaman di tanah tinggi Lojing!

Saya tulis, kita mengharapkan kerajaan baru yang lebih adil dan lebih baik terbentuk. Itu harapan semua kita. Kerajaan UMNO-BN adalah sudah tua dan korup sudah. Tetapi, saya mengharapkan kekuatan PAS dijelmakan melalui jaminan Islam difahami dalam PR secara jelas.

Islam adalah mentaliti dan otak orang PAS. Orang PAS ni, sikit – sikit Islam, sikit – sikit Islam. Biar orang kata begitu kerana itulah kita dan itulah yang nabi kita mahu daripada kita umatnya sallaLlahu alaihi wasallam.

Langsung ke tak langsung, wujud usaha meminggirkan PAS dari tempatnya yang layak. Saya mengingatkan kerana saya tahu dan mendenyuti rasa itu. Seperti kata tuan pesiden, ” Orang PAS bukan bodoh!”

Saya harap pemimpin PAS sedar bahawa ulama membaca dalam hati – hati. Ulama alim dan tahu politik akhirat. Sesiapa yang alim politik akhirat dia akan lebih alim politik duniawi daripada ahli politik duniawi. Dunia ini penuh syaitan iblis yang menipu daya. Tiada yang lebih mengenali syaitan iblis selain ulama akhirat. Bukan ulama jenis Masyitah dan sapa lagi?

PAS adalah untuk akhirat manusia. Tiada kehidupan selain akhirat. Kuasa adalah racun berbisa. Jangan pegang kuasa kecuali anda adalah seorang lelaki akhirat! Pencinta akhirat, bukan pencinta wanita! No Altantuya no rosmah rosmah..

Teruskan usaha mewujudkan persefahaman antara komponen dalam PR. Oleh kerana PKR mendahului, saya ingatkan bahawa PAS jangan leka kerana PAS adalah harapan lebih baik umat Islam, bahkan harapan bukan Islam juga. PAS mesti bersedia dengan alternatif sendiri dan mencadangkannya demi kebaikan Islam dan negara.

UMNO adalah parti umat Islam. Mereka Ahlus Sunnah. UMNO pula bukan jenis Ahlus Sunnah. Ahlus Sunnah apa menolak al Quran dan Hadis yang menjadi syarat utama mazhab Ahlus Sunnah. Jadi, tugas PAS menyeru ahli UMNO keluar UMNO masuk PAS. Buat apa Ahlus Sunnah duduk dalam kerangka ‘Ahlus Sesat’?

Ahli UMNO adalah sasaran dakwah yang utama selepas diri sendiri dalam PAS. Jika ditutup perbincangan, bagaimana mendekati mereka? Nak berceramah dari PUTIK? Itu menjauhi namanya, bukan mendekati. Suara kita memanggil jauh dari PUTIK sebab UMNO tak izin kita mendekati mereka sebelum ini.

Hari ini, saat mereka terdesak dan ketakutan, mereka menjemput kita berbincang pasal macam – macam. Pasal Melayu, pasal Islam dan pasal apa lagi? Tiba – tiba kita tutup. Ah UMNO, bila terhantuk baru tengadah. Ya, begitulah manusia. Dihantuk tuhan supaya mereka sedar diri. Anda kata, UMNO penuh tipu daya. Saya kata, ambil firmanNya, ” Dan jika kiranya mereka condong ke arah perdamaian, maka condonglah kamu juga ke arah itu dan bertawakkallah kepada Allah..”.

Allah lebih tahu musuh tak datang menuntut perdamaian kecuali ketika susah. Saat itu mereka datang dengan segala kemungkinan strategi menyusun kekuatan. Allah mahu kita buka! Buka untuk perdamaian jika mereka mahu. Kamu takut? Allah kata, bertawakkallah kepadaKu.

Ah, orang PAS bukan bodoh untuk bergabung lagi dalam BN. NO for dipatuk kali kedua. Perjanjian Hudaibiyah, adakah RasuluLlah masuk BN Mekah untuk berdamai?

Berbincang, berdamai dan berkerja sama itu luas. Ia jalan Allah. Allah sukakan perdamaian antara manusia. Pimpinan PAS lebih cerdik daripada UMNO. Kerana itu mereka pilih PAS, bukan UMNO. Memilih UMNO itulah bodoh dan kebodohan. Jahil dan kejahilan.

Perjanjian damai agung pertama dalam sirah nabawiyyah itu membuka jalan yang lebih luas untuk ar Rasul mengembangkan dakwahnya ke serata alam.

Dengarlah, jika hubungan PAS-UMNO tidak lagi tegang, ia pasti membuahkan hasil lebih baik. Saya yakin umat Islam di Malaysia dalam semua sektor kehidupan akan gembira dan tabik kepada keterbukaan PAS.

PAS tak rugi dan UMNO tak rugi. Dengan demikian, umat Islam beroleh keuntungan.

Adakah perbincangan ini akan meminggirkan PR? Bagaimana dengan PKR dan DAP sebagai kawan semasa susah dulu?

Saya kata, buka perbincangan. Di sana pasti ada temuan yang belum ditemui. Jika dunia politik menjadi lebih sihat, siapa yang akan rugi? Tiada dalam PR komponen yang mahu berjuang dalam sistem demokrasi kotor sebagai mana hari ini.

Politik adalah kehidupan. Kehidupan dipenuhi tipu daya dan kezaliman. Apa pelik dunia politik penuh  tipu daya dan kezaliman. Kita terpaksa mendepaninya kerana kita adalah sama. YANG ADA HANYALAH KEHIDUPAN. Biar kita hidup suci. Suci dalm debu.

Mengingati Isra Mikraj di bulan Rajab, RasuluLlah dibelah dadanya, lalu dibuang debu – bebu duniawi demi dilancarkan perjalanan agung baginda merentas alam duniawi menuju alam malakut yang suci tanpa debu.

Demikian, politik ar Rasul adalah kesucian. PAS memandu kepada politik ISlam yang suci, dengan izinNya.

Salam Kamunting,

Sekarang, apa yang anda fikir mengenai Pakatan Rakyat, masa depannya sesudah kejadian ‘dah dijangka’ oleh sesetengah pihak yang telah mencemarkan program himpunan sejuta rakyat di Kelana Jaya itu?

Saya hadir bersama rombongan daripada pemuda PAS Pengkalan Chepa. Kami sampai jam 12 tengahari dan balik jam 2.30 petang. Belum sempat buka pintu kereta, dua orang berbaju merah ‘PROTES’ yang saya tak kenali terus protes lewat cermin kereta.

“Kami nak balik. Ramai yang dah angkat kaki. Macam karnival minyak naik.” Keluh mereka, menyesal dengan perjalanan program yang diprotes ramai, terutama daripada penyokong PAS.

Dari luar stadium saya memerhati. Bila kawan – kawan ajak balik, saya akur. Tubuh dan hati saya tak kepingin untuk masuk stadium. Saya rasa serba lemah. Sepatutnya saya kena kuat hari itu seperti orang lain.

Antara orang yang lebih kuat sedikit ialah Ustaz Riduan Mohd Nor. Tapi kuatnya macam orang lemah juga sebab biasanya dia mesti terlalu kuat untuk program sebegini. Dia nampak terkial – kial mencari rentak jihadnya di luar stadium. Tak masuk line. Akhirnya, kami keluar bedal nasi arab kat Jalan Ampang.

Selepas menghantar beliau balik ‘berehat’ seketika di rumahnya di Gombak, kami terus pulang. Dalam perjalanan, saya menghubungi kawan – kawan yang lain. Huh, semuanya mendahului saya, balik lebih awal lagi. Paling teruk, Ustaz Norazli Taliban. Belum saya sampai, beliau dah cau..

Sekarang, apa anda fikir mengenai Pakatan Rakyat?

Saya rasalah, kita semua sedang membaja tanda soal dalam kepala masing – masing. Adakah hari esok untuk Pakatan Rakyat? Cerahkah hari esok untuk Pakatan Rakyat?

Semasa saya memerhati dari luar stadium, sesuatu yang telah lama membengkak di jiwa saya semacam pecah hari itu. Ia menjadi bengkak kerana saya lama menahan dan menyembunyikannya. Mahu cakap, tapi tak tercakap. Mahu tulis, tapi tak tertulis.

Semuanya kerana saya mahu berhikmah dalam berdakwah. Saya fikir, hikmah adalah pada menahan dan menyembunyikannya.   

Kejadian protes terhadap ‘PROTES’ di sebelah petang hari itu memuncak di hati saya. Saya baru tadi melihat rakaman kejadian tersebut di ‘YouTube’. Dalam kecoh dan baling – membaling itu, saya dengar laungan takbir dengan jelas. Tiba – tiba air mata saya bertakung di kelopak. Saya tahu mereka marah kerana Allah. Mereka marah kerana agama mereka dicabar dari tempat yang tinggi. Dari atas pentas yang dibina untuk protes kezaliman dan keangkuhan.

Anda mahu berfikir pasal hikmah dalam berdakwah? Sebelum anda merumus, saya yakin pahala telah mencurah – curah untuk mereka itu. Yakin pada janji tuhan saya.

Selepas pilihan raya lepas, beberapa pemimpin PAS mencanang amaran kepada mana – mana individu atau kumpulan dalam parti agar menjauhi perbincangan dengan UMNO untuk berkerja sama atau membentuk pakatan antara PAS-UMNO. Paling berat, mereka mungkin dipecat!

Alasan utama, kita jangan mengkhianati rakyat. Rakyat mahu kita tumbangkan UMNO-BN dan pemerintahannya. Berkerja sama dengan UMNO adalah jenayah terhadap kehendak rakyat. Atau, bagi sesetengahnya, kehendak dan hukum ugama juga!

Semua akur nampaknya. Saya pun akur. Tetapi, rupanya ia membengkak di hati. Akhirnya, di luar stadium di Kelana Jaya hari itu ia pecah. Pecah saja, taklah meletup. Bila pecah, baru saya sedar, sebenarnya saya tidak akur, atau hanya akur dalam terpaksa. Dipaksa oleh rasa hikmah dalam berdakwah.

Begini, saya tuliskan untuk anda. Kemudian, anda fikirlah sendiri. Sendiri fikir, kalau anda jenis pemalas untuk bincang – bincang. Apa jawaban yang anda mampu berikan?

1) Betulkah perbincangan dengan UMNO perlu ditutup? Mudahnya, UMNO adalah musuh Islam. Adakah kita dilarang berbincang dengan musuh?

2) Adakah berbincang dengan UMNO hanya bererti masuk BN? Maka ia jadi haram dan dipatuk kali kedua dari lubang yang sama?  Tak mungkinkah perbincangan PAS-UMNO berlaku tanpa perlu PAS masuk BN?

3) Betulkah membelakangi kehendak rakyat adalah mengkhianati rakyat?

4) Antara strategi mengumpan musuh untuk melompat parti dan strategi memperkukuh kekuatan Pakatan Rakyat mana lebih penting sebenarnya? Anda dapat segera ketika anda lemah atau anda dapat lewat tetapi dalam gagah, mana lebih perlu diutamakan?

5) Kedudukan Islam dalam Pakatan Rakyat. Betulkah telah lumat dibincangkan? Atau, kita bincang kemudian selepas Pakatan Rakyat ambil alih kuasa melalui aksi lompat? 

Untuk yang pertama, anda akan berhadapan dengan keizinan Allah untuk berbincang dan berdamai dengan musuh ketika mereka datang melukut dalam lemah. Anda akan ditanya, mengapa menutup apa yang dibuka oleh Allah?

Jika anda lemah memahami maksud izinNya itu, jangan mudah menghukum orang sebagai khianat!

Untuk yang kedua, bagaimana jika perbincangan PAS-UMNO menghasilkan natijah yang lebih menguntungkan Islam dan dakwahnya berbanding tawaran untuk Islam dalam Pakatan Rakyat? Anda akan ditanya, Mana lebih menyelerakan iman, Islam atau Pakatan Rakyat?

Jika anda fikir tawaran PR untuk Islam ‘confirm’ lebih baik dari tawaran lawannya, anda pasti kena fikirkan kembali, sebab jaminan untuk Islam didalamnya adalah ‘belum jelas’ hebatnya, sementara tawaran dari UMNO untuk Islam belum pun diusahakan lagi lantaran ditutup terus perbincangannya.. 

Jika anda kata, UMNO sah penipu, anda akan ditanya, adakah penipu mesti menipu selamanya dan adakah Pakatan Rakyat belum pun menipu sesama sendiri?

Untuk yang ketiga, anda akan ditanya, adakah mengkhianati rakyat bererti mengkhianati ugama? Adakah PAS akan membuat pilihan yang lebih bodoh daripada rakyat? Dulu PAS bebas berkeputusan. Adakah kini PAS membiar diri diikat rakyat dan kehendaknya.

Anda akan ditanya, PAS untuk Allah atau PAS untuk rakyat. Yang pertama adalah demokrasi cara Islam, manakala yang kedua adalah demokrasi barat jahiliyyah. Adakah PAS kembali kabur?

Rakyat kena akuri PAS atau PAS kena akuri rakyat? PAS penjulang kebenaran atau rakyat penjulangnya?

Untuk yang keempat, anda akan berhadapan kata – kata hikmat Melayu ini, yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran. Pakatan Rakyat ‘confirm’ dapat lima negeri dan ‘confirm’ belum memiliki Malaysia.

Anda akan diasak dengan pertanyaan, adakah 5 negeri ini dijamin kekal dan stabil selama – lamanya sehingga anda jadi beriya – iya menanti – nanti kerajaan menanti Pakatan Rakyat? Adakah sejarah di Terengganu tak mungkin berulang lagi? Adakah negeri – negeri Pakatan Rakyat hari ini telah lebih gagah daripada negeri Terengganu hari itu?

Untuk soalan kelima, anda akan ditanya, tidakkah Islam dalam kerajaan menanti telah tercermin dalm kerajaan Pakatan Rakyat hari ini? Jika begitu, nampaknya perjalanan masih jauh.

Jika masih jauh, bererti ia masih belum boleh selesai dengan mudah. Perjuangn Islam terus berjalan tanpa hujung masa yang pasti lagi. Jika begitu, mengapa meminggir musuh yang tak pun dipinggir oleh ar Rasul sallaLlahu alaihi wasallam pada hari perjanjian Hudaibiyah itu?

Saya lakarkan 5 persoalan dan klunya yang perlu diperhatikan.

Adakah anda fikir saya menyalahi kepimpinan PAS?

Saya kata tidak! Jika ayahanda menolak PAS menyertai BN, saya yang pertama menyokongnya. UMNO masuk PAS, ya.

Persoalan saya adalah fundamental. PAS perlu sentiasa gagah dengan kebenaran. Kebenaran adalah jamaah walau kita berseorangan. Kebatilan adalah dagang walaupun dikerumuni sejuta manusia.

Mengkhianati rakyat hanya berlaku jika PAS meninggalkan Islam. Selagi PAS bergerak dengan Islam, pengkhianatan tak mungkin berlaku walau ditinggal rakyat seluruhnya dan PAS terpaksa menunggu seratus tahun lagi untuk mendapat sokongan rakyat semula.

Perbincangan dan perdamaian adalah jalan Islam. Menutupnya atas sangkaan adalah jahil.

Kita mengimpikan kerajaan baru yang lebih baik terbentuk. Tetapi kerajaan baru 5 negeri sedia ada perlu mantap persefahamannya. Tempoh bulan madu sentiasa manis, tetapi masanya akan berakhir jua. Saat itu, ujian getir adalah lumrah walau tidak didamba kehadirannya.

Usaha mengail, mengumpan dan membuat galah melompat adalah daripada PKR. PAS mengekori seolah – olahnya. Jika berjaya, ya. Jika gagal, PAS perlu tunjukkan alternatifnya pula. Bukankah PAS adalah alternatif untuk tamadun manusiawi seluruhnya?

Bersediakah PAS dengan alternatif lebih baik?

Salam Kamunting,

Dalam tulisan saya terdahulu pasal ‘kewujudan’ anasir Syiah dalam PAS, saya menyebut dua tiga perkara. Saya tandakan Tanah Melayu kita ini adalah bumi muslim Ahlus Sunnah Wal Jamaah berdasarkan galur sejarah kedatangan Islam ke sini. Maka, jadilah kita orang Melayu menikmati Islam yang benar tanpa bersumbat dan berserabut dengan mazhab – mazhab sesat yang lain seperti Syiah dan selainnya.

Ahlus Sunnah Wal Jamaah dianuti majoriti besar umat Islam di dunia ini. Ia mengumpulkan dan menyatukan pelbagai kelompok dan mazhab umat Islam yang pelbagai. Ia menjadi garis penentu di antara hidayat dan kesesatan di antara kumpulan – kumpulan yang berkumpul di atas nama Islam.

Apabila sebahagian kumpulan Syiah yang sesat itu diterima sebagai benar, maka ia pun segeralah diterima pakai di dalam mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Namanya kekal Syiah juga. Syiah yang betul dan diterima.

Ahlus Sunnah Wal Jamaah adalah himpunan hidayat tertinggi yang dikongsi para ulama Islam yang telah menerima Islam melalui pewarisan yang penuh rapi dan disiplin. Islam diwarisi daripada satu generasi ke generasi seterusnya melalui garis putih yang memuncak sinarnya. 

Islam dijaga serapinya agar ia sampai ke hujungnya pada hari kehancuran dunia dalam keadaan selamat dan asli untuk diterima oleh umat Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam yang terakhir sebelum kejadian qiamat besar.

Adalah mustahil untuk umat manusia menjaga keaslian sesuatu ajaran yang terpaksa menempuh perjalanan masa ribuan tahun tanpa dimasuki dan dicalari unsur – unsur luar yang pasti  mencacatkannya. Justeru hari ini, tiada lagi yang asli daripada ajaran, pemikiran dan agama terdahulu dalam sejarah ketamadunan manusia.

Agama Yahudi dan Nasrani adalah antara contoh agama besar yang terpaksa bertarung dengan kecacatan dan unsur luar yang merosakkan terus keasliannya, lantas dinyahkan daripada menjadi petunjuk samawi yang betul dan benar.

Tiada lagi yang asli hari ini daripada ajaran terdahulu. Kalau ada, maka ia adalah satu mukjizat agung yang tak terfikirkan. Ia mukjizat kerana ia di luar kemampuan dan kuasa manusia untuk menjaganya kecuali ia mestilah daripada Tuhan yang menciptakan langit, bumi dan sekeliannya. Tuhan yang menguasai segala – galanya. Tuhan ar Rabb, tuhan al Ilah. Yang diakuri dan Yang disembah.

Anda tahukan bahawa ia adalah al Quran, sumber pertama kepada agama al Islam. Tiada lagi yang asli kecuali al Quran. Ia mukjizat agung di hadapan manusia yang kerdil dan lemah. Maka tiada yang asli daripada ajaran dan ugama kecuali al Islam. Islam ugama suci dan asli.

Asli bukan kerana kita yang menjaganya. Yang menjaganya adalah Allah sendiri. Allah menjamin penjagaan al Quran daripada sisiNya sendiri. Ini tersebut dan bertakhta di dalam al Quran.

Bagaimana Allah menjaganya?

Pertama, Allah mengutuskan untuk dan bersama al Quran penghulu segala anbiya’. Dia nabi yang maksum daripada kesalahan. Dia membaca al Quran agar dihafazi dan dijaga bacaannya satu persatu agar ianya menjadi kitab ‘tanpa syak’ ( la raiba fihi ). Dia mengajar dan mensyarahkan maksud al Quran ( as sunnah atau al hikmah ) kepada generasi pertamanya ( sahabat ) agar difahami sebaik – baiknya maksud dan kehendak Allah sendiri yang menurunkannya. Dia mendidik dan menyucikan jiwa mereka daripada kesyirikan, syubhat dan syahwat agar mereka nantinya menjadi pewaris unggul yang melorongkan ugama suci ini kepada generasi yang seterusnya.

Kedua, Allah membekalkan untuk al Quran dan as Sunnah dengan pewaris unggul daripada kecintaan dan harapan nabiNya itu, iaitu para sahabat raddhiaLlahu anhum. Begitulah seterusnya sehinggalah kesaktian ini kekal terjaga melalui persaksian nabawi bahawa 300 tahun pertama adalah generasi unggul yang menjadi saksi sepanjang zaman terhadap keaslian dan kejituan al Quran.

Ketiga, Allah dengan hikmatNya yang agung menambahkan sengat dan bisa keaslian kitabNya dengan keupayaan umat Islam dalam tempoh emas itu untuk menjadi bangsa celik huruf pertama di dunia. Menulis dan membaca adalah perisai seterusnya selepas aqal dan iman yang bersih dan suci.

Katakanlah, selepas semuanya tertera dalam kitab yang ditulis dan disalin, bolehkan ugama ini dinyahkan daripada menjadi sumber yang asli dan ajaran yang asli juga? Aqal yang akur akan berkata, tidak sama sekali!

Keempat, Allah membekalkan untuk umat ini dengan sekumpulan pejuang daripada ummat nabiNya yang hidup dan mati mereka adalah untuk Islam dan al haq. Merekalah para ulama dan merekalah para mujahidin yang benar dan berani. Merekalah untuk sepanjang zaman berkerja keras dan memerah mujahadah menjaga keaslian ugama daripada penyelewengan penyeleweng dan takwilan mereka yang menyesatkan.

Dalam dunia Islam yang kelam hari ini, Islam tetap dengan cahayanya yang bersinar – sinar untuk terus memberi petunjuk dan memimpin ke arah kejayaan dan kebahagian umat manusia.

Inilah disiplin Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Disiplin yang mencipta sistem yang bersifat mukjizat.

Islam adalah al Quran melalui nabi, kemudian para sahabat, kemudian para tabi’ie dan para ulama muktabar selepas mereka. Ia adalah sistem rapi yang disadur unsur amanah, adil, benar dan kemukjizatan. Allah menetapkannya sebagai ‘laluan sutera’ menuju al Quran sebagai rujukan yang asli, suci dan benar. Tiada kegelinciran dan penyelewengan kecuali dihapuskan oleh sistem ciptaanNya ini.

Pelanggaran terhadap sistem ini akan merosakkan Islam dan rujukannya. Ia akan menghanyutkan Islam dalam nafsu manusiawi yang penuh kekotoran dan kecelaan.

Menerima al Quran dan menolak nabinya, jadilah seperti si Kasim Ahmad dan labu labi kesesatannya.

Menerima nabi dan menolak sahabatnya, jadilah seperti Syiah dengan cinta bertompok dendam melatanya.  

Sekarang anda mesti memahami bagaimana kesesatan Syiah bermula. Bermula sesatnya daripada pangkal dan terasnya. Allah bekalkan penyebaran ugama ini dengan ribuan para sahabat nabi yang mulia yang sengaja diciptakan dan dipilih dengan hikmat rabbaniNya untuk menjadi pewaris agama yang pertama daripada nabiNya.

Syiah menidakkan mereka. Syiah menyempitkan laluan dengan mengerat – ngerat para sahabat dengan api kebencian, permusuhan, dendam, cercaan dan  pelaknatan.

Mencerca para sahabat, termasuk para sahabat agung adalah ketandaan yang sukar dihapuskan daripada mazhab Syiah.

Apabila seribu sahabat menjadi seratus, bayangkan bagaimana kerosakan di dalam pembinaan sumber keaslian Islam.

Apabila Abu Hurairah yang dikenali sebagai periwayat terbanyak sumber ugama daripada nabinya dicincang lumat – lumat oleh Syiah, maka bayangkan bagaimana sempitnya jalan yang dibuka untuk Islam dan umatnya menerima yang asli daripada nabinya. Justeru Syiah terpelanting jauh daripada menerima keabsahan sebagai mazhab yang benar dan diterima Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Di sisi Sunni, rujukan selepas al Quran adalah kitab hadis Bukhari dan Muslim ( sesahih – sahih kitab selepas al Quran ) yang mengumpulkan hadis – hadis terpilih dan terbaik keasliannya daripada nabinya. Syiah menolaknya. Anda bayangkan berapa jaraknya jauh Ahlus Sunnah dan Syiah?

Anda mungkin bertanya, tidakkah Syiah membina rujukannya dengan sistemnya sendiri? Saya jawab, ya. Yang penting, ia takkan sama. Bila tak sama, ia sukar bertemu.

Anda bertanya lagi, bagaimana boleh ada daripada kumpulan Syiah yang diterima Ahlus Sunnah? Saya jawab, sebab mereka tak sama sesama mereka dan sebahagiannya mendekati kita dalam perkara – perkara besar dan akidah. Maka mereka diterima.

Soalan tambahan anda mungkin, tidakkah rujukan mereka tak sama dengan kita? Bagaimana mereka boleh dekat dengan kita? Saya jawab, ya. Bahkan, rujukan dan pengajaran mereka sesama mereka pun tak sama. Selagi Allah dan al Rasul itu di tempat pertama, adalah pendekatan yang didambakan. Adalah persamaan yang ditemui.

Mereka menerima sebahagian sahabat dan para tabi’ien selepasnya. Mereka menerima Ahlul Bait. Di situlah ada pertemuan. 

Soalan besar anda, jadi Syiah bukan kafir? Saya jawab, selagi mereka ahli syahadah ( menerima Allah dan rasul sebagaimana kita ahlus Sunnah ) mereka bukan kafir. UMNO sesat dengan ideologi kebangsaannya. Sesat tak mesti menjunamkan terus ke lembah kekufuran.

Gelap itu macam – macam. Redup, suram, kelam, malap, hitam. UMNO biru gelap. Bila ada hadhari, ia jadi biru gelap pekat. Kufur itu yang hitam terus tanpa tanda putih. Mungkinkah sebahagian UMNO jenis ini, hanya Allah yang tahu, atau Dia memberitahu kita.

Cerah pun macam – macamkan? Kalaulah cerah kita seputih bulan mengambang, itulah iman yang hebat daripada kurniaanNya.

Tidakkah ada fatwa mengkufurkan Syiah? Ya, ada kumpulan Syiah sampai ke sudut itu. Justeru tidak benar meranapkan dan menghumban Syiah dalam satu lembah.

Begitulah Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Ia bertapak di Tanah Melayu sedari awalnya tanpa gangguan ajaran – ajaran lain termasuk Syiah.

Syiah terkeluar akibat penolakannya terhadap sistem rabbani yang memandu ke jalan yang asli dan lurus. Justeru ia digolongkan sebagai sebahagian kumpulan Islam yang sesat.

Saya berhasrat menulis mengenai PAS-Syiah dan usaha taqrib antara sunni-syiah selepas ini, insya Allah.

Fasal 1:

Mengingkari Fikrah Islam Yang Syumul ( menyeluruh )

Mengapakah para ulama Islam mencampurkan politik dengan ugama?

Pemikiran ‘Islam yang syumul’ yang diingkari oleh golongan sekular dan Marxis sebenarkan telah diterima secara sepakat oleh para ulama Islam dan pejuangnya sebagaimana waqi’ yang dapat dilihat hari ini.  

Kita saksikan bahawa golongan pembaharu/pengislah di zaman moden ini, bermula daripada Ibnu Abdil Wahhab, al Mahdi, Khairuddin at Tunisi, as Sanusi, al Amir Abdul Qadir dan Jamaluddin al Afghani, seterusnya al Kawakibi, Muhammad Abduh, Syakib Arsalan, Rasyid Ridha, Hasan al Banna di Mesir, juga Ibnu Badis dan rakan – rakannya di Aljeria, Ilal al Fasiy di Maghribi, al Maududi di Pakistan dan lain – lain semuanya telah menerima ‘Islam yang syumul’ dalam akidah dan syariat, dakwah dan daulah serta ugama dan politik.

Bahkan, bukan setakat buah pemikiran, malah mereka sendiri terpaksa menempuh debu – debu politik secara praktikal dan menanggung segala ujian dan kesusahan. Mereka melakukannya kerana 3 sebab utama:

1) Menyeluruhnya pengajaran Islam:

Islam yang disyara’kan Allah, tiada satu pun aspek kehidupan kecuali dinyatakan hukum – hakam dan arahannya. Ia merangkumi setiap aspek kehidupan; jasmani dan rohani, individu dan masyarakat.

Lihat firmanNya: an Nahli: 89. Lihatlah dalam al Baqarah: 183, 178, 180 dan 216 bagaimana Allah mewajibkan perkara – perkara tersebut hanya menggunakan satu perkataan yang sama iaitu ‘diwajibkan’ ( kutiba ) ke atas kamu’.      

Perkara – perkara itu adalah puasa ( ibadat ), qisas ( jenayah ), wasiat ( kekeluargaan Islam ) dan peperangan ( politik negara ). Maka bagaimanakah boleh dibayangkan seorang mukmin menerima ibadat puasa sahaja dan menolak yang lain, sedangkan Allah menggunakan kalimah mewajibkan ( kutiba ) yang sama sahaja. 

Syariah Islamiyah menghukum setiap perbuatan mukallaf. Tiada satu perbuatan atau kejadian kecuali adalah sahaja hukum syariat yang lima itu berlaku, iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus sebagaimana yang telah diterima pakai oleh ulama usul dan fuqaha daripada segenap kumpulan dan mazhab Islamiyah.

Dalil kesyumulan daripada al Quran: an Nahli: 89 dan Yusuf: 111.

Telah pasti bahawa RasuluLlah sallaLlahu alaihi wasallam tidak pernah membiarkan sesuatu perkara yang mendekatkan diri kepada Allah atau menjauhkan diri daripadaNya kecuali akan disuruh atau dilarangNya jua sehinggalah Islam itu menjadi begitu jelas, malamnya seperti siang.

Islam adalah risalah kehidupan seluruhnya. Ia adalah risalah manusiawi, alami dan sepanjang zaman.

Sesiapa yang membaca buku – buku fiqh Islami dalam pelbagai mazhabnya pasti mendapati rangkumannya terhadap seluruh aspek kehidupan. Ia dapat sahaja diperhatikan oleh pelajar baru, apatah para ulama.

2) Islam menolak pemecahan hukum – hakamnya

Agama Islam sedari awal menolak pemecahan hukum – hakamnya kepada bahagian – bahagian yang terpisah – pisah dengan mengambil atau menolak sebahagiannya.

Al Quran secara keras mengingkari Bani Israel yang mengambil jalan ini. Lihat al Baqarah: 85.

Apabila segolongan Yahudi berhasrat memeluk Islam dengan mensyaratkan mereka boleh mengamalkan sebahagian syariat mereka seperti keharaman ( kemuliaan ) hari Sabtu, RasuluLlah sallaLlahu alaihi wasallam menolaknya sama sekali. Kerana itulah Allah menurunkan ayatNya: Lihat al Baqarah:208.

Allah memerintahkan RasulNya dengan firmanNya: Lihat al Maidah:49.

Dalam ayat ini Allah mengingatkan rasulNya akan golongan bukan Islam yang mungkin memesongkannya daripada sebahagian hukum Islam. Ia adalah juga arahan ke atas seluruh orang yang memerintah umat Islam selepasnya.

Hakikatnya, pengajaran Islam dan hukum – hakamnya tidak akan memberikan hasil terbaiknya sehinggalah dilaksanakan sepenuhnya. Sebahagiannya mengikat sebahagiannya.

Ia sepertilah kaedah pengubatan yang menyeluruh seperti pengambilan ubat yang pelbagai, sekatan dan pantang serta mengadakan latihan tertentu. Ia mesti dilakukan semuanya. Jika tidak, ia gagal memberi kesan.

3) Kehidupan itu satu, tidak berjuzu’ – juzu’.

Kehidupan adalah satu dan sepadu. Maka kehidupan tidak mungkin jadi baik jika Islam datang hanya untuk menyelesaikan sebahagian aspek sahaja seperti masjid dan kelas – kelas pengajiannya. Aspek – aspek lain ditinggalkan untuk disudahkan oleh mazhab, pemikiran dan falsafah manusiawi. 

Mana mungkin Islam menguruskan masjid, sedangkan sistem manusiawi yang sekular menguruskan  sekolah, universiti, radio televisyen, mahkamah, teater dan lakonan serta pasar dan jalan raya. Ringkasnya, kehidupan seluruhnya!

Begitulah juga jika hanya urusan rohani sahaja diselia oleh ugama, manakala urusan fizikal, akal dan emosi manusia pula diseliakan oleh negara tanpa ugama, ia pasti gagal.

Manusia itu satu yang tidak boleh dijuzu’ -juzu’kan. Begitulah kehidupan.

Bahkan semua falsafah, ideologi dan fahaman revolusi dan perubahan di dalam sejarah lalu dan juga dunia hari ini menyaksikan bagaimana mereka memiliki acuan pandangan yang menyeluruh. Justeru mereka menolak untuk membelah – belah kehidupan. Mereka tidak hanya menguasai sebahagian dan membiarkan yang lain. Bahkan mereka menguasai semuanya dan mendorongnya kepada falsafah dan ideologi masing – masing.

 

Salam Kamunting,

Saya belum menulis pasal Syiah apa – apa pun. Hanya sekali saya sentuh, iaitu ketika perang Lubnan – Israel yang terakhir dulu. Saya sebut, usah hiraukan Sunni – Syiah. Mereka adalah tentera tauhid seperti kita tengah menentang sebesar – besar tentera kufur di muka bumi. Saya sebut apa yang disebut oleh Al Qaradhawi masa mengulas isu perang tersebut.

Seawal saya menulis di blog, saya terus diminta menulis mengenai Syiah dalam PAS. Saya katakan, nantilah. Saya tak minat dan saya tak suka campur perihal yang panas – panas, sedang ianya tidaklah sebesar tujuan dan matlamat saya menulis di blog ini. Blog saya adalah untuk PAS dan dakwahnya, selain untuk membaham Islam Hadhari sehingga sesatnya itu tidak lagi difahami secara sesat oleh umat Melayu di negara kita sehingga kedua – duanya jadi sesat. 

AlhamduliLlah, saya fikir saya telah menyumbang sesuatu di blog ini. Saya memiliki peminat yang menjadikan blog saya sebagai bacaan tetapnya ketika berlayar di internet. Ada 10 orang pun cukup, inikan lebih berganda – ganda daripada itu.

Hari ini saya akan sentuh mengenai Syiah. Sentuhan, bukan tamparan. Bukan tamparan, tetapi sentuhan yang mengubati seperti si ibu mengusai rambut si anak yang kepanasan demam, atau sentuhan yang meredakan seperti pak imam lebai mengusap kepala si budak yatim yang kematian sandaran hidupnya.

Saya jadi semacam bila mendengar cerita sekumpulan peminat ( penganut mungkin? ) mazhab Syiah menggunakan nama PAS untuk mengadakan program yang turut mempromosi Syiah dan ajarannya di Kota Bharu baru – baru ini. Kemudian saya lihat ianya diulas pendek oleh timbalan bos saya, Ustaz Nasrudin Tantawi di dalam blognya yang turut meminta saya jangan tak ambil tahu. Ambil tahu dan bertindak.

Saya fikir sebelum saya bertindak, saya tulis dulu. Itu tanda ambil tahu dan tanda akan bertindak, insya Allah.

Syiah cerita lama. Selama cerita Ahlis Sunnah wal Jamaah lebih kurang. Tetapi di Malaysia, ia cerita baru. Ia tak datang ketika mazhab Ahlus Sunnah datang ke Tanah Melayu bersama penyebaran dakwah Islamiyah pada hari pertamanya dulu.

Maka di sisi masyarakat Melayu, ia tiada kesohoran langsung sehinggalah ianya menjadi tersohor mendadak – dadak dan begitu tiba – tiba sekali sebaik selepas revolusi Khomeini di Iran. Macam mudahnya Islam masuk Tanah Melayu dulu, nampaknya mudah juga mazhab Syiah bertapak di Malaysia. Bezanya, ia meresap mudah kepada segelintir umat Melayu, bukan semuanya.

Cumanya tak mudah sangatlah kali ini. Melayukan bangsa jenis mudah – mudah. Mudah berkira macam cerita Pulau Batu Putih. Kalah pun, kira win winlah. Mudah terima macam WPI. Tergadai tanah pun, terima sajalah demi pembangunan. Mudah lupa macam macam – macam dah yang Melayu telah lupa daripada sengsara dek kerakusan ahli politik mereka. Mudah memaaf dan mudah mengangguk. Paling jelas, mudah meniru. Jadi, apa pelik jika Syiah menjadi tersohor dengan begitu tiba – tiba.

Cumanya, kali ini nampaknya taklah mudah sangat. Syiah hanya meresap dan diterima segelintir yang sedikit sekali. Tetapi saya tak kata ia tak bahaya. Syiah bahaya sekali. Ia merosak dan memunahkan akidah suci yang dibawa oleh nabi kita Muhammad sallallahu alaihi wasallam untuk umatnya yang sederhana dan sempurna.

Justeru ia jadi sukar untuk masuk ke Malaysia. Sebab ia melibatkan akidah yang telah difahami lebih awal oleh para ulama dan tok – tok guru di negara kita. Ia sejarah lama. Maka bukan payah untuk mengenali Syiah dan ajarannya. Berlambak di dalam kitab – kitab turath yang lama – lama.

Ia tidak seperti fahaman – fahaman baru seperti sekularisme dan nasionalisme yang memang tidak dibincang panjang – panjang, malah kadang – kadang tak tersebut pun dalam kitab – kitab dahulu kala yang beratus – ratus tahun dulu. Maka ia mudah diterima masyarakat Melayu walaupun akidahnya, apa bezanya dengan Syiah. Sama – sama sesat dan salah. Semuanya jenis Ayah Pin juga.

Syiah payah masuk dan diterima sebab pertahanan telah lama dibina kitab – kitab dan para ulama. Sekularisme mudah masuk dan diterima sebab pertahanan baru dibina oleh kitab – kitab dan para ulama kita. Maka di negara kita, sesat kerana fahaman sekularisme jauh mendahului sesat kerana Syiah dan ajarannya.

Lebih malang, sesetengah yang melawan Syiah di negara kita hari ini mendukung sekularisme pula atau bersekongkol dengannya pula. Sunnah lawan Syiah tu ya. Sunnah lawan sekularisme pun ya. Sekularis lawan Syi’ie buat apa? Sesat lawan sesat bukan bawa hasil hidayah apa – apa pun. 

Syiah menyalahi ajaran Ahlus Sunnah wal Jamaah dalam perkara – perkara besar yang menyentuh akidah. Ia dimasukkan dalam kelompok ajaran – ajaran sesat yang pernah tumbuh melata dalam sejarah kehidupan umat Islam sepanjang zaman. Kebanyakan ajaran – ajaran sesat ini ghaib ditelan zaman. Setiap masa adalah Allah mengutuskan daripada kalangan hambanya yang beriman para ulama yang bermati -matian menentang kesesatan dan penyelewengan dalam beragama.

Islam agama suci. Ia dijaga tuhannya untuk manusia akhir zaman agar mereka tidak keliru untuk memperolehi hidayat dan petunjuk. Umat ini penuh pancaroba ujian hidupnya di akhir zaman. Justeru ia memerlukan cahaya yang terang bersuluh untuk memudahkannya menggapai petunjuk dalam kegelapan. Maka cahaya itu dijaga sebaiknya. Itulah Islam yang dijanji kesuciannya oleh Allah, tuhan Maha Penyayang.

Justeru apabila lahir ajaran – ajaran yang menyesatkan daripada kalangan umat sendiri, ia segera dilenyapkan. Itulah yang berlaku dalam sejarah. Ada yang datang sekejap dan ada yang lebih lama. Hari ini sekejapnya macam ajaran Ayah Pin. Lama sedikit macam ajaran al Arqam. Lama lagi macam ajaran sekularisme yang dipimpin Pak Lah hari ini. Adakah sekularisme takkan hilang? Tidak, ia akan hilang dilipatan sejarah yang menunggu. Tak sekular tak hilang di dunia. Saudaranya, komunisme dah pun luluh hancur.

Dalam banyak – banyak itu, ajaran Syiah boleh kira paling lama. Ia cukup liat dan sukar dilenyapkan. Ia menjadi nanah yang agak lama untuk disembuhkan daripada umat ini. Macam penyakit dalam tubuh, walau ada ubat, tetapi tak semuanya cepat dan sempat disebutkan, malah kadang – kadang membawa maut.

Mengapa Syiah sukar lenyap? Malah, tapaknya tampak kukuh kembali hari ini?

Jawabnya, kerana ia bersandar pada sandaran yang kukuh sekali dan tumbuh di semaian yang subur sekali.

Sandarannya cinta Ahlul Bait. Cinta ahli keluarga RasuliLlah sallaLlahu alaihi wasallam. Tapak semaiannya adalah sejarah dan peristiwa penganiayaan terhadap mereka yang begitu menyayatkan hati setiap muslim. Ia tumbuh demi cinta dan pembelaan terhadap keluarga Rasulullah.

Apa anda tahu tentang cinta? Anda tahukan. Cinta itu buta dan cinta itu gila. Cinta itu suci dan cinta itu air mata. Cinta membakar keapian dan cinta menyiram salju kesyahduan.

Samada cinta itu suci atau terlarang, anda ternganga mendengarnya. Hati anda terbakar sekali atau hati anda jadi basah kesyahduan. Tak kiralah cinta nabi Allah Yaakob atau cinta Zulaikha pada nabi Allah Yusuf alaihimassalam. Kedua – dua kisahnya adalah epik kehidupan.

Begitulah Syiah. Daripada rasa cinta dan dendam mereka membina diri dan membakar kesucian. Ia buta dalam cinta. Dalam syiah ada cinta bertompok, kecewa melata, dendam kesumat, benci membara dan tuduh – menuduh. Semua terbakar menjadi akidah yang sia – sia.  

Mazhab berdasarkan sentimen dan perasaan. pemujaan dan pentaqdisan. Mazhab yang pernah kerananya  dulu pernah menjadikannya satu agama seperti Yahudi dan Nasrani. Tidakkah mereka mentaqdiskan Isa dan Musa juga selain keluarga mereka.

Begitulah bayangan ajaran Syiah. Ayat – ayat cinta terlarang, lalu bersujud mereka pada sejadah yang cemar dan jelek.  

Mereka berkembang dalam sejarah menjejerkan rasa dan perasaan ini. Maka ia diterima demi cinta yang didakwa suci dan benar.

Iman boleh kerana sentimen, tetapi ia punah nantinya jika tiada ilmu yang benar dan hakiki.

Di negara kita, anda lihat bagaimana ia masuk. Tidakkah ia bermula dengan hangat revolusi, tetapi kini ia kembali kepada asalnya demi gendang dan paluan yang lebih kuat dan bergelombang. Ia kembali kepada nama – nama Ali, Fatimah, Hasan dan Husain serta nama – nama daripada sebuah keluarga paling suci dalam kehidupan manusia. Pastinya ia menggamit rasa penuh perasaan.

Ia pun tumbuh di negara kita. Hari ini ia adalah mazhab kecil. Mazhab sesat yang kerdil tetapi ia telah bertapak dan apabila ia bertapak ia akan jadi barah yang sukar diubati dan dihilangkan. Rasa cinta dan dendam menarik dengan kuat dan kejap sekali.

Ketika kita kuat, ia tak terhalang. Ketika kita lemah hari ini, bagaimana mudah untuk kita menghalangnya? 

 

( Saya teruskan ringkasan buku bacaan saya ini selepas terhenti seketika disebabkan kesibukan menghadapi pilihan raya umum baru –  baru ini. Semoga ia menjadi ilmu yang segar untuk dihayati pembaca di blog ini.  )

Bab Kedua

Hubungan antara agama dan politik di sisi ulama Islam dan golngan sekular

Apabila kita telah pun memahami maksud ad din dan as siasah sebagaimana di atas, maka bolehlah kita memahami hubungan antara kedua -duanya.

Adakah kedua – duanya saling bertentangan sehingga tak boleh bersama, atau saling berkaitan sehingga tak mungkin dipisahkan antara kedua – duanya, atau lebih merupakan hubungan persefahaman dan persepakatan sebagaimana berpakatnya dua individu yang berbeza fahaman untuk saling hidup bersama?   

Pandangan golongan sekular

Golongan ini tidak melihat selain pertentangan dan pemisahan. Agama satu perkara, manakala politik adalah musuhnya. Sumber, tabiat dan tujuan saling berbeza. Agama itu daripada Allah, manakala politik adalah daripada manusia. Agama adalah suci manakala politik adalah kotor. Maka sayugialah ugama dibiarkan untuk ahlinya manakala politik untuk ahlinya jua.

Mereka menolak pemikiran kesyumulan dan kesempurnaan Islam. Mereka mahu akidah tanpa syariat, ibadat tanpa muamalat, dakwah tanpa daulah dan kebenaran tanpa hak.

Mereka ini akhirnya telah membentuk kesan pemikiran dan tindakan bahkan terus menjadikannya tumpuan mereka, antaranya:

1) Mengingkari fikrah kesyumulan Islam.

2) memisahkan ugama daripada politik dan begitulah sebaliknya.

3) Mencerca para pendakwah kepada pelaksanaan syariah Islamiyyah dengan tohmahan dan gelaran ‘Islam politik’.

4) Mendakwa ugama mengikat politik dengan teks nas – nas yang tidak selari dengan maslahat dan kepentingan umat. Justeru umat akan hilang kebaikan yang banyak.

5) Menumpukankan perbahasan mengenai politik antara kejumudan dan kemajuan.

Kita akan membincanginya pada fasal seterusnya, insya Allah.

 

Salam Kamunting,

Biarlah saya jadi seperti anda kalian para pembaca yang budiman, untuk mendengar, membaca dan memerhati, daripada dekat atau jauh, dalam atau luar, bagaimana kawan – kawan seperjuangan, juga musuh – musuh di medan juang memutuskan lalu bertindak dan mengurus segala kekalutan yang sedang berlaku kesan daripada ‘tsunami politik’ yang mengejutkan negara dalam pilihan raya umum ke 12 baru – baru ini.

Setiap hari saya, mungkin seperti anda juga, melompat – lompat dari satu dahan ke satu dahan yang lain mencari – cari berita – berita dan ulasan – ulasan terkini dalam dunia maya internet ini melalui blog – blog yang kini sudah menjadi senjata ampuh untuk memecah tembok tebal yang dibina pemerintah bagi menghalang barisan pembangkang daripada sampai kepada rakyat.

Pertengahan 90an dahulu, sewaktu penggunaan internet mula popular di Malaysia, kami yang tengah belajar di al Azhar, Mesir turut menyertai perbahasan hangat mengenai baik buruk internet yang digambarkan dengan bermacam – macam unsur negatif yang mungkin merosakkan akhlak dan cara hidup rakyat Malaysia. Kebanyakan kami melihatnya sebagai kejayaan proses globalisasi barat yang bertujuan meruntuhkan kebangkitan dunia Islam.    

Oleh kerana waktu itu negara Mesir masih jauh daripada penggunaan teknologi maklumat berbanding negara kita, kedatangan pimpinan PAS yang kerap mengunjungi para penuntut di sana telah banyak membantu meleraikan kekusutan perbahasan.

Internet adalah seperti tv. Ia baik dan ia juga buruk. Jika tidak kerajaan yang mengawalnya, anda boleh mengawalnya sendiri. Jika anda tahu menggunakannya, ia mempunyai sejuta kegunaan yang tiada diperolehi kecuali melaluinya. Begitulah lebih kurang jawaban para pimpinan PAS yang cuba menjelaskan bagaimana sikap dan pendirian parti mengenai kebebasan berinternet di Malaysia.

Saya banyak mendiam diri. Mendengar dan cuba memahami. Susah juga nak faham.

Pertama, saya masa tu baru saja pandai sentuh – sentuh komputer. Masa belajar di India, saya langsung jauh daripadanya. Saya belajar di universiti sistem pondok yang jauh sekali daripada tempias pembaharuan. Selepas reti sikit – sikit, saya dalam ceramah saya kepada mahasiswa dan mahasiswi Azhariyyin acap kali merangsang mereka untuk mahir berkomputer. Jika mahu membina jati diri seorang ustaz/ustazah, belajarlah komputer, kata saya. Akhirnya, ketika tiada lagi Azhariyyin yang buta komputer, saya masih lagi rabun komputer sampai sekarang.

Akulah guru yang membakar diri bagai lilin… he he. ( bolehlah suka – suka ya, sebab menang besarrr. Bodoh aku kalau tak borak besar – besar )

Kedua, dalam kepala saya masa itu, internet bererti wayang gambar kecil yang dibawa masuk ke rumah dengan gambar – gambar dan adegan – adegan lucah dan liar yang bersilang – silang menerjah masuk ke kepala saya. Masa tu saya tak tahu nak bezakan antara internet dan parabola. Kata orang, internet dan parabola tu adik – beradik saja. Kata orang politik sekarang, macam mertua dan menantu. Sama – sama tak boleh diharap! 

Jadi, saya masa itu boleh kata samalah dengan kebanyakan ustaz – ustaz muda lain, dalam hati kata haram! Di luar kelu lidah nak kata haram.. Sebabnya, tak faham dan tak reti peranan internet.

Hari ini, tak ada lagi orang nak tanya hukum berlayar di internet. Tanya atau marah, ertinya jakunlah tu..

Tetapi Khairi Jamaludin pernah kata bloggers adalah monyet. Orang jakun biasalah bertempur dengan monyet di hutan berebut pisang. Orang tak jakun melihat bloggers sebagai pejuang kebebasan yang diimpikan manusia merdeka.

Ayahanda pula kata mana – mana yang lawan Islam dan pejuangnya ( termasuk islamic bloggers ) adalah orang utan!

Hari ini, internet menjadi pangkalan maya gerakan Islam untuk melancarkan dakwah Islamiyyah dan menangkis serangan musuhnya. Dari hari ke hari, medannya semakin luas dan tanpa sempadan.

Pilihan raya umum ke 12 2008 kali ini dilihat cukup berbeza berbanding sebelumnya. Kekalahan teruk Barisan Nasional (BN) dan kegagalan mereka di sepanjang tempoh kempen dilihat berpunca daripada senjata baru yang digunakan pembangkang. Internet dan bloggers adalah antara senjata utama mereka. Ia melumpuhkan peranan besar televisyen dan akhbar yang dikuasai pemerintah untuk memikat dan memukau rakyat.

Rakyat sudah celik. Kerajaan masih buta. Saya rabun komputer saja.   

email saya

nikabduh@pas.org.my

taqwim hijri

September 2021
I S R K J S A
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Top Clicks

  • Tiada
nuffnang_bid = "c431ebbac3805eca201f54b84f1026e1";

pengunjung semasa