You are currently browsing the daily archive for Julai 2, 2007.

Salam Kamunting,

Sabtu lepas saya turut hadir dalam majlis pelancaran Hari Belia Kelantan yang disempurnakan ayahanda Tuan Guru di Balai Islam Lundang, Kelantan. Program anjuran J/K belia, wanita dan sukan kerajaan negeri yang dipengerusikan oleh YB Abdul Patah Mahmood itu turut menampilkan program baru iaitu penganugerahan tokoh belia peringkat negeri dalam 4 kategori iaitu tokoh belia keusahawanan, khidmat masyarakat, ulama muda dan NGO.

AlhamduliLlah, walaupun majlis agak ringkas, ia cukup menarik. Selain ucapan ayahanda MB yang memberi petunjuk dan arahan yang berguna walaupun terpaksa bertongkat keletihan, saya tertarik dengan idea penganugerahan tersebut. Saya kira wajar para belia yang berjaya dalam semua bidang ditonjolkan sebagai contoh yang berguna kepada generasi muda hari ini yang banyak sangat cabaran hidupnya.

Program diakhiri dengan para hadirin dihiburkan dengan persembahan dikir barat oleh pendikir terkenal dan berjaya, En Halim Yazid. Saya duduk sampai habis mengikuti persembahannya hampir sejam. Macam orang lain, kadang – kadang lirik dan lagu yang bagus oleh penyanyi yang berbakat boleh menyebabkan saya menitis air mata.  Semalam tergenang juga air mata saya mendengar Encik Halim mendendang lagu nasihat untuk anak perempuannya yang berjaya ke U baru baru ni. lebih kurang nasihatnya, “…dok jauh tempat ore, Yati jange lupa pakai tudung.” Dikir Barat bagi saya cukup bagus untuk dikembangkan kekuatannya sebagai medium dakwah khususnya di Kelantan.

Setakat hari ni, lagu Mawi belum menyentuh hati sanubari saya. Entah.. serabut adalah..

Hari yang sama, pesta sukan PASTI kebangsaan diadakan di Padang Perdana, Kota Bharu. Saya terkilan juga lewat menghadirinya sehingga tak sempat mengikuti perlawanan akhir bola sepak budak – budak PASTI yang cukup hebat khabar bunyinya. Yang menarik, ada pemain cilik itu yang boleh menggelecek macam orang tua gayanya. Bayangkan pemain terbaik kejohanan dua hari itu mampu menjaringkan hingga 10 gol. Ronaldo pun tak boleh buat 2 hari 10 gol!  

Saya minat bola tapi taklah bisa main bola. Minat tak perlu syarat tu. YB Taqi ajak ke Bukit Jalil minggu depan tengok Malaysia main. Jomlah sama – sama, saya tak masuk lagi stadium besar tu. Boleh reki – reki tempat, mana tahu Pas boleh ceramah di situ satu masa nanti. Saya minat Akmal Rizal. Tapi yang saya minat asyik cedera.. Akmal, Michael Owen..  Masa kecil, di padang saya namakan diri saya Kenny Daglish.. kah, kah.

Tahniah untuk Cikgu Azrin, Pengerusi PASTI Pusat. Tak lupa YB Zaki dan Cikgu Nuri yang telah berjaya membawa PASTI terus ke depan. Juga semua urusetia yang terlibat. Kerajaan Negeri banyak memberi bantuan. Tahniah, PASTI pasti unggul, insya Allah.

Saya sempat jumpa YB Salahuddin, bos saya yang berwajah serius itu. Beliau kalau bercakap pasal PASTI pun serius juga. Beliau meminta saya cari sumbangan untuk pembinaan perpustakaan mini di pejabat Pemuda Pas Pusat di pejabat Pas Pusat yang baru dan besar itu. Idea itu dia kemukakan pada saya bulan lepas. Saya amat bersetuju. Sebabnya pasal bukulah. Pejuang Islam mesti jadi ulat buku. YB pun ulat buku juga pada amatan saya.

Banyak beliau minta, sikit saja saya bagi. RM 12,000.00 kos buat raknya sahaja. Kalau ada yang nak bagi derma, eloklah sangat. Ini iklan dan kempen saya pada anda. Seronok dapat pahala, diangkat darjat, dihapus dosa dan dimasukkan dalam syurganya.

Seminggu sebelum itu saya menggantikan YB Ustaz Hassan Mahmood, Exco Kerajaan Negeri melepaskan ekspedisi berbasikal kelab remaja berbasikal MPKB BRI dari KB ke Tumpat. Diperjalanan mereka akan bergabung dengan kelab remaja berbasikal Pasir Mas yang dilepaskan pada masa yang sama dari bandar Pasir Mas. Hambir 150 peserta menyertainya. Tahniah pada Jabatan Pembangunan Islam MPKB BRI yang berjaya menubuhkan satu demi satu kelab – kelab remaja di Kota Bharu. Kelab Kancil, Kelab Kuda, motorsikal, basikal, skuad hisbah dan lain – lain.

Saya menulis mengenai remaja belia dan program Kerajaan Negeri untuk mereka. Kita sebenarnya di antara program – program mengisi belia kita dengan cara hidup Islam dan ancaman – ancaman yang terancang daripada musuh Islam untuk menghancurkan Islam dan belianya. Kuatnya serangan musuh. Kerajaan Negeri, walaupun memiliki kekuatan, tetapi kita terpaksa mengakui Kerajaan pusat Hadhari Umno yang sesat itu terlalu kuat untuk disekat penguasaan mereka ke atas remaja.

Hiburan melampau terhidang 24 jam. Kita mungkin mampu menyekat 4 jam daripadanya. 20 jam lagi hanya menasihati dan menegur Umno agar mereka tahu anak – anak Islam hanyut kerana mereka.

Tapi, adakah Umno faham ini? Saya tak nampak. Pemimpin Umno terlalu busuk otak dan akhlak mereka. Mereka lebih artis daripada artis. Bersama kita berfikir untuk pemuda remaja belia kita. Moga Allah menunjuki.   

Oh ya, ayahanda seperti saya sebut di awal tadi, keletihan hari itu. Bertongkat. Petangnya, beliau minta ke hospital untuk berehat. Letih dan sakit lutut katanya. Sehingga pagi ini, beliau masih berehat di sana. Sihat stabil. Doakan untuknya.

Juga untuk ore rumah saya. Aduh, bilalah baby nak mai nih. dah 10 hari saya batal program jauh nak bersama tunggu cahaya mata baru. Doakan semua selamat.

email saya

nikabduh@pas.org.my

taqwim hijri

Julai 2007
I S R K J S A
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Top Clicks

  • Tiada
nuffnang_bid = "c431ebbac3805eca201f54b84f1026e1";

pengunjung semasa